Schrijfprompt: Vier jouw overwinning voor LIKES πŸ˜Œβ€‹

Foto van Lotte van den Broek

Lotte van den Broek

Your go to woman voor de leukste en lekkerste teksten waarvan lezers afgunstig zeggen "had ik dat maar bedacht".

Vier jouw overwinning voor LIKES πŸ˜Œβ€‹

Geintje, voor verbinding natuurlijk. De likes zijn extra πŸ˜‰

Zie je een bericht met veel applaus? Geheid ben je op een bericht gestrand door iemand geschreven die iets fantastisch heeft bereikt. Good for him or her or hen!

En zo’n bericht kan iedereen typen. Jij ook.

Β 



Waarom werkt zo'n mijlpaalbericht zo lekker?

For the obvious reasons natuurlijk; het raakt lezers omdat ze zich erin herkennen. Het voelt echt, menselijk. Je leeft met iemand mee, en krijgt een inkijkje in het proces ernaartoe.

So… Wat is jouw succesverhaal? Hoe schrijf je zo’n bericht, neem je je lezers van begin tot de eindstreep (waar ze keihard kunnen juichen) mee? Hoe houd je het persoonlijk zonder dat het te perfect of commercieel overkomt?

Dat ga ik je vertellen…



SCRIPT voor een mijlpaalbericht

Intro: deel je overwinning. Val gewoon meteen met de deur in huis. Je hebt je podiumvrees overwonnen, een boek geschreven, je veterstrikdiploma gekregen. Gooi het eruit.


Proces: vertel over de weg ernaartoe. Het is je vast niet aan komen waaien, toch? Deel je grootste lessen. Zijn er setbacks geweest? Momenten waarop je twijfelde, of iemand anders aan je twijfelde?


Winst: wat heeft het je gebracht? Waar ben je nu? Emoties!!!


Visie/boodschap: the Lion King-moment: remember (onthou)…. Wat is de boodschap die je wil doorgeven, the ultimate lesson die je hebt geleerd? Waar geloof jij in, wat wil je doorgeven? Mag zo klein en groot zijn als jij wilt (sterker nog: hoe alledaagser, hoe herkenbaarder 😊).


Slot: zijn er personen wie je wil benoemen, bedanken? Let them shine like de Toppers. Vinden zij leuk, en karma ook; geef door en ontvang. πŸ™‚


Ps meer voor mij dan voor jou: zo’n bericht hoeft niet een epistel te zijn. Het mag de top 3 lessen hebben, of vooral een blijk van enthousiasme hebben. Er zijn geen regels. 

En wat je ook bereikt hebt, I celebrate you! Lekker bezig πŸ₯³

>> Lees hier mijn persoonlijke mijlpaal die de Telegraaf haalde




Look at the sky....

Zhe Mufasa-tips zodat je verhaal nΓ³g beter is

NO PROMO – zie je iemand zijn of haar hart en ziel openbaren, voel je mee.. en dan volgt de reclame. NO! Eindig niet met een geforceerde CTA. Want als het te commercieel voelt, dan reageren mensen niet. Natuurlijk kan je met een vraag eindigen, maar als het als een stand alone voelt, zonder geijkte ‘en wat was jouw ervaring met-‘ vraag?’ Please, volg dat gevoel!

En verder sta ik alleen een korte bio of handtekening toe. 😌 Hou het echt!


TAG – betrek mensen in je verhaal; die onderdeel van je verhaal zijn (geweest). Net zoals in een kringgesprek. Toehoorders zeggen ‘woaah echt?’ en dan zeggen de getagden ‘ja! Ik was erbij!’ πŸ˜Š


BE HONEST – niemand houdt van een gemaakt plaatje. Wees eerlijk, en laat – misschien, al is het alleen voor jezelf – iets zien wat niemand eerder heeft gezien. We houden van authenticiteit.



Inspiratie voor jouw berichten

Hier kwam je natuurlijk voor. Waarom moest je eigenlijk zover scrollen? Ik weet het ook niet. But here we go:

πŸ“œ Je bedrijf bestaat x jaar

πŸ“œ Nieuwe kantoorruimte

πŸ“œ Afsluiting van een periode of afscheid

πŸ“œ Verhuizen (naar het buitenland)

πŸ“œ Persoonlijk project afgerond

πŸ“œ Een overwinning van / met gezin

πŸ“œ Je hebt een patroon / gedachte / gewoonte losgelaten, of juist opgepikt

πŸ“œ Nieuwe samenwerking, of het vieren van een jarenlange samenwerking

πŸ“œ Angst overwonnen

πŸ“œ Een grote investering, of een risico genomen (gone good/gone bad)

πŸ“œ Gezondheidsoverwinning

πŸ“œ Iets onverwachts geleerd (cursus)

πŸ“œ Persoonlijk record verbroken

πŸ“œ Een onconventioneel verhaal naar buiten gebracht


Smaakt naar meer? I got ya covered:

Combi-deal Technisch schrijven en tone of voice

Storyselling Stories & Jouw Unieke Tone of Voice -Combi-deal voor 99,- 😎

“Ik wist niet dat er zoveel over schrijven te leren was!”

In deze two-pack krijg je tips, praktische voorbeelden (handΓΉg) en inspiratie voor one of a kind content. Jij leert de schrijfhacks zodat jouw teksten pageturners worden, en waardoor je lezers denken: ja, dit wil ik.
----- Gerelateerd, relatief, verbonden, ook lezen

NΓ³g meer schrijftips

Creatief schrijven zakelijk schrijven (12)

Je salespagina 10x beter met deze tip

β€œHerken je dit?” kan naar de copy-hel. Tijd voor iets beters. Iets dat je lezer wakker schudt, of laat gniffelen. Hier vind je 10+ alternatieven die Γ©cht binnenkomen.

Creatief schrijven zakelijk schrijven (10)

De beste schrijftip: start met het belangrijkste

Veel schrijvers bouwen hun teksten op als een opwarmrondje, maar dat is funest voor je lezer. Mensen scannen, dus begin met je punt – in je intro, maar ook in elke alinea. In deze blog laat ik je zien hoe dat werkt, met frustratie-voorbeelden, schoolfotostress en praktische tips.

Creatief schrijven zakelijk schrijven schrijfcoach

Hoe je creativiteit nieuw leven inblaast

Je hoeft niet op een yogamat in Bali te gaan zitten om je creativiteit nieuw leven in te blazen (mag wel). In deze blog: simpele manieren om weer zin, flow en ideeΓ«n te voelen.

Creatief schrijven zakelijk schrijven (6)

Korte creatieve schrijfopdracht (5 minuten)

Soms kan één woord je gedachten terugbrengen naar een vergeten herinnering – compleet met geuren, geluiden en gevoelens. Door vijf minuten non-stop te schrijven over zo’n woord, ontdek je niet alleen bijzondere momenten, maar ook je eigen stem.